Menu

Basis

Samen

Kikker stond in het bos bij de grote eik en wachtte.
Vandaag was de dag dat ze elkaar weer zouden zien, zo stond in de brief die Nijlpaard geschreven had. Nog voor hij hem zag, voelde Kikker aan het dreunen van de grond dat zijn vriend in aantocht was. Het duurde even voor hij verscheen, maar toen was hij er echt.
‘Dag, oude vriend,’ zei Nijlpaard.
‘Dag, oude vriend,’ zei Kikker.
Ze kenden elkaar al zo lang en ze wisten zoveel van elkaar, en toch was het nu even gek. Ze waren nog twee losse wezens. Er zat te veel tijd tussen hen in. Hoe kregen ze die weg?
Kikker sloeg zijn poten om de nek van Nijlpaard. Hij voelde de ruwe en verrassend warme huid. Rustig streelde hij de rug van Nijlpaard. Gewoon, omdat het zo goed voelde. Het hielp: de tijd verdween.
‘Ik heb je gemist,’ zei Nijlpaard.
‘Ik jou ook,’ zei Kikker.
Zo bleven ze even staan.
‘Gek,’ zei Kikker. ‘Huid. Mijn huid zit om mij heen. Ik eindig daar. En jij ook. Het scheidt ons van elkaar. Maar als we elkaar aanraken, dan is er een samen.’
‘Dat is niet gek,’ zei Nijlpaard. ‘Dat is mooi.’
En zo was het.

Beeld en tekst: Iris Boter, schrijver en illustrator (zie www.irisboter.nl).

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

Zonde of bevrijdende verbondenheid

De teksten van vandaag bevatten op het eerste gezicht meer wij-zij-denken dan mij lief is. De Jezus die Johannes ons overlevert, schept met zijn woorden een onsympathieke afstand tussen zichzelf en zijn hoorders. Hij kwalificeert de mensen die Hij toespreekt uiterst negatief, zonder perspectief op verandering aan te bieden: ‘Jullie zullen in je zonde sterven’ (Johannes 8:21). Vervolgens onderstreept Hij de tegenstelling tussen degenen die wel en niet in Hem geloven. Ook in het briefje 2 Johannes speelt dat contrast op een manier die ik niet als vruchtbaar kan ervaren. Wat is hier aan de hand?

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

Het licht van de wereld als kostbare schat

Na zijn niet-oordelende houding rond de overspelige vrouw (Johannes 8:1-11, het evangelie van vorige zondag) legt Jezus zichzelf uit als ‘licht van de wereld’ (8:12). Dit licht kennen we ook uit Tenach. De farizeeën bestrijden Jezus’ ‘getuigenis’ (Gr.: marturia) over zichzelf. Jezus verdedigt zichzelf door zijn innige verhouding met de Vader (Gr.: patèr) te bespreken. Het letterlijke middelpunt van Johannes 8:12-20 gaat over wel of niet ‘oordelen’ (Gr.: krinoo – 8:15-16). Deze uitgebreide theologische toelichting vindt plaats in de ‘schatkamer’ (Gr.: gazofulakion – 8:20) van de tempel.

Nieuwe boeken