Menu

Basis

1 Korintiërs 16: gerommel in de tekst

Naschrift

Folio van de paulinische brieven
Folio van de paulinische brieven (1 Kor. 16). Derde eeuw, Egypte. Chester Beatty Library, BP II f.60

De Chester Beatty Library, nu bekend als de Chester Beatty, is een museum en bibliotheek in de Ierse hoofdstad Dublin. Het werd in 1953 opgericht, om de collecties van mijnbouwmagnaat Sir Alfred Chester Beatty te huisvesten. Het huidige museum, op het terrein van Dublin Castle, opende op 7 februari 2000, de 125ste verjaardag van Beatty’s geboorte en werd in 2002 uitgeroepen tot Europees Museum van het Jaar.

De Chester Beatty bevat onder meer zeer oude manuscripten en is met de bijbelse handschriften een van de belangrijkste bronnen voor wetenschap in zowel het Oude als het Nieuwe Testament. Een van de manuscripten is de hier afgebeelde tekst die in 1934 in Egypte is gevonden, en die dateert uit de derde eeuw. Deze tekst, 1 Korintiërs 16 laat ons zien hoe er al vroeg wijzigingen in de tekst werden aangebracht.

Folio van de paulinische brieven
Folio van de paulinische brieven (1 Kor. 16). Derde eeuw, Egypte. Chester Beatty Library, BP II f.60

Een zekere Prisca en haar man Aquila waren een zendelingenechtpaar uit de eerste eeuw. Paulus noemde hen medewerkers in Christus (Romeinen 16:3). Door alle vroege getuigen wordt zij Prisca of Priscilla genoemd, behalve in dit manuscript, waarin ze voorkomt als Priscas. Door de toevoeging van de laatste sigma (= s) verandert de vorm van vrouwelijk naar mannelijk. Dit kan het gevolg zijn geweest van onzorgvuldigheid van de schrijver. Maar het ligt meer voor de hand dat dit niet een verschrijving, maar een opzettelijke herschrijving is geweest. Er zijn namelijk ook andere voorbeelden van tekstwijzigingen die de rol van vrouwelijke leiders bagatelliseren en die lijken te zijn ingegeven door anti-vrouwelijk sentiment.

Een gelijksoortige sexe-verandering vond plaats in de negentiende en twintigste eeuw toen de apostel Junia (vrouwelijk) gewoon Junias (mannelijk) werd in Engelse vertalingen. (Junia wordt genoemd in Romeinen 16:7). Hetzelfde had al plaats gevonden in de Nederlandse Statenvertaling en ook in de NBG-vertaling van 1951 treffen we deze wijziging nog aan. Waarom werd zij Junias? Eenvoudigweg vanwege de volgende redenering: Omdat een vrouw geen apostel kon zijn, kon de vrouw die hier apostel wordt genoemd geen vrouw zijn geweest.

Misschien minder ernstig, maar nog steeds zeer, zeer bedenkelijk is dat Paulus, in wat oudere vertalingen, de lezers van zijn brieven aanspreekt als broeders (adelphoi). Niemand had erbij stil gestaan dat ‘adelphoi’ ook inclusief vertaald kon en moest worden, namelijk ‘broeders en zusters’. Vergelijk bijvoorbeeld het Duitse woord: ‘Geschwister’.

Kortom, er is en er wordt gerommeld in teksten en met teksten. Goed en onbevangen lezen is blijkbaar nog steeds een kunst.

Gerard van Broekhuizen is theoloog en kunstenaar.

Literatuur

First Fragments, biblical papyrus from Roman Egypt. Chester Beatty, Dublin, 2022. Blz. 136-137.

Johan Murre, Lexicon Nieuwe Testament. Skandalon Vught, 2009. Blz. 31-32.


Korintiërs
Schrift 2025, nr. 1

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Premium

De zekerheid van het geloof

Hebreeën 11 begint en eindigt met de mededeling dat er van oudsher mensen zijn geweest die om hun geloof geprezen worden (11,2.39). Daartussen wordt eerst een reeks mensen genoemd met een voorbeeld van hun geloof: Abel, Henoch, Noach, Abraham en Sara, Isaak, Jakob en Esau, Mozes, Rachab, Gideon en Barak, Simson en Jefta, David en Samuel. Daarna volgt nog een aantal groepen: profeten die leeuwen de muil toeklemden of vijandelijke legers op de vlucht deden slaan, vrouwen die hun doden terugkregen, martelaren en andere rondzwervende, mishandelde en vernederde geloofsgetuigen.

Premium

Bestaanszekerheid

‘Niet voor schuren die niet duren gaaft Gij vruchtbaarheid, maar opdat op aarde, in uw goede gaarde, niemand honger lijdt’ (LB 718). We zongen het vrijwel ieder jaar in de oogstdienst. Hoewel enigszins stukgezongen is het nog steeds een adequate weergave van Lucas 12,13-21. Jezus waarschuwt voor hebzucht en het oppotten van bezit. Goederen verzamelen zal je niet helpen als je leven in het geding is. Maar erger nog: je ziel loopt gevaar als je alleen voor jezelf leeft en niet deelt met anderen.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Premium

Ruimhartig delen

Onze relatie met God is een van de thema’s die de vier lezingen voor deze zondag gemeenschappelijk hebben. In de evangelielezing onderwijst Jezus zijn leerlingen over gebed als vriendschap. In de Genesislezing zien we hoe het gebed van een van Gods intiemste vrienden in de praktijk gestalte krijgt. In Kolossenzen roept Paulus de gemeente op tot wandelen met God in een relatie die gebouwd is op en geworteld is in Christus. De psalm bezingt biddend die hechte relatie en de verlossing die deze brengt.

Nieuwe boeken