Menu

Premium

Als graan in de aarde

Over Dirk Monshouwer

Op 11 november 2009 ben ik samen met Jan Engelen het archief van de beginjaren van Interpretatie af gaan leveren bij het Historisch Documentatiecentrum voor het Nederlands Protestantisme verbonden aan de VU (dan weet iedereen waar het te vinden is). Op weg daar naar toe hebben we gesproken over onze vriend Dirk Monshouwer met wie wij het tijdschrift samen hadden opgericht. Zijn boek dat een samenvatting was van alles waar hij als wetenschapper mee bezig is geweest, zou toch nog, bijna tien jaar na zijn dood, gaan verschijnen. We spraken erover wat we over dat boek dachten te gaan schrijven. Jan wilde vooral schrijven over het boek als een verslag van een ontdekkingsreis naar de bronnen van de Bijbel. Hij vergeleek zijn invalshoek met de aandacht voor de totstandkoming van een kunstwerk. Ik wilde een paar herinneringen combineren met een typering van Dirks werk.

Lees het hele artikel

Wellicht ook interessant

None

Na confrontatie, verantwoording en verzoening een lege hel?

Iedereen kan zich min of meer wel een voorstelling maken van de hel. ‘Het was de hel!’ verzucht, na een vakantie met slecht eten en harde bedden in een hotel zonder airconditioning, de een. ‘We krijgen een kijkje in de hel,’ vindt een ander als hij de mensonterende omstandigheden in de wereld ziet. Iets vergelijkbaars geldt voor de hemel. In Het einde van de hel onderzoekt Reinier Sonneveld de mogelijkheid of en hoe we voortleven na onze dood en of we uiteindelijk terecht komen in een hemel of een hel. Zijn conclusie staat aan het begin vast: aan elke hel komt voor iedereen ooit een einde en uiteindelijk zullen we in harmonie met elkaar samenleven. Hij maakt hierbij overigens de disclaimer dat ‘niets vanzelfsprekend is als het gaat over hemel en hel’.

Premium

Klaagliederen in de Goede Week

De Klaagliederen zijn een vorm van rouwverwerking. Ze geven stem aan de gevoelens die opkomen bij de confrontatie met een groot verlies. In de week voor Pasen kunnen ze helpen om volop mee te doen in het liturgische spel dat ons betrekt bij het lijden en sterven van Jezus. We delen de verwarde gevoelens van ontzetting, schuldgevoel, boosheid en hoop. Net als in de passiemuziek bieden ze een combinatie van lelijk geweld en schoonheid. Er wordt vorm gegeven aan iets wat niet goed in woorden is te vatten.

Nieuwe boeken