Menu

Premium

De goede wijn

Bij Johannes 2,1-11

Het is stil in huis. Jozef ligt naar het plafond te staren. Hij hoopt dat Maria gauw thuiskomt. Hij mist haar. Maria is naar een bruiloft in het dorp. Hun zoon Jezus is daar ook, samen met zijn vrienden. Jozef was natuurlijk ook uitgenodigd. Maar hij is ziek, al heel lang. Zijn armen en benen willen niet meer. Ze zijn versleten van het harde werken. Schaven, schuren, zagen en timmeren. Jaar in, jaar uit. Zijn rug doet vreselijk pijn als hij ook maar even overeind komt. En nu zitten zijn familie, zijn buren en velen uit het dorp in de bruiloftszaal aan tafels en op banken, die hij, Jozef, nog heeft getimmerd en geschuurd!

Eindelijk hoort hij gestommel bij de deur. Gelukkig, daar is Maria weer.

En kijk, ze heeft iets bij zich. Een kruikje. ‘Ik heb wat voor je meegenomen, Jozef. Hier knap je misschien wat van op.’ In geuren en kleuren vertelt Maria hoe het ging op de bruiloft. ‘Je moet de groeten hebben van het bruidspaar, Jozef! Moet je horen, het feest was nog maar half op gang en toen was de wijn al op. Ik naar Jezus toe, maar zoals je weet krijg je niet altijd hoogte van hem. Dus ik weer naar de schenkers en zeg: “Doe wat Jezus tegen je zegt.” En dat deden ze. Ze goten zes vaten vol water. En toen ze eruit opschepten, was het opeens ongelooflijk lekkere wijn! Kijk, hier heb ik er een kruikje van meegenomen. Voor jou, Jozef. Proef eens!’

Maria giet het in een kom en Jozef drinkt eruit. En nog een kom en nog een kom…

Dat is vreemd: opeens voelt Jozef geen pijn meer in zijn rug. En zijn armen en benen willen weer een beetje bewegen, waardoor hij zijn bed uit kan en gezellig bij Maria komt zitten. Samen drinken ze nog een kommetje. En ze hebben voor het eerst sinds lang weer een heerlijke avond.

‘Wat dit te betekenen heeft…’ zegt Maria hoofdschuddend.

‘Ja, waar dit nog eens op uit zal lopen…’ zegt Jozef. Hij geeft Maria een zoen.

Wat kun je doen, als opeens ergens niet genoeg van is?

Wellicht ook interessant

None

En in één Heer, Jezus Christus

‘Jezus is Heer’ is de centrale belijdenis van het Nieuwe Testament. Het is een geweldige bemoediging in een context waarin we ons vaak klein en machteloos voelen tussen allerlei machten die ons leven bepalen. Politieke machthebbers die koste wat kost hun invloedssfeer willen vergroten; economische systemen die het moeilijk maken om voor de zwakken en de aarde op te komen; persoonlijke verslavingen die ons gevangenhouden. Veel mensen in de marge van de maatschappij weten dat natuurlijk allang. Voor mijzelf hebben acht jaar in de Centraal Afrikaanse Republiek, één van de armste en onrustigste landen in Afrika, bijgedragen aan dat bewustzijn. Het is de laatste jaren versterkt door politieke ontwikkelingen in de Noord-Atlantische wereld waar ik me toch lang veiliger heb gevoeld.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Premium

Nachtelijke Wijsheid

Vanaf de oorsprong klinkt Gods stem over schepping en geschiedenis van mensen (Ps. 29). Dit goddelijk spreken van wijsheid ervaren de eerste christenen in Jezus. Zoals regen neerdaalt uit de hemel en de aarde doordrenkt om daarna tot God terug te keren, zo is het ook met Jezus. In die beweging weet de gemeenschap rond Johannes zich opgenomen. Het laat hen opnieuw geboren worden als Gods kinderen, in een leven met eeuwigheidswaarde. Vanuit dit inzicht gaan ze in gesprek met hun joodse geloofsgenoten.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Premium

Ontvangt heilige Geest

Bij Johannes, in tegenstelling tot Lucas-Handelingen, vallen Pasen en Pinksteren op dezelfde dag. Met Pasen lazen we hoe Maria Magdalena ‘op de eerste dag der week’ van Jezus de opdracht krijgt om aan zijn leerlingen het evangelie, de ‘goede boodschap’, te ‘boodschappen’ (Gr.: angelloo), namelijk dat Hij is opgestegen naar zijn hemelse Vader. Daarmee gaf ze als apostel van de apostelen de aanzet tot een horizontale beweging: de kerk op aarde (Joh. 20,1-18).

Nieuwe boeken