Kindermoment Geef je ogen de kost
3e Advent
Thema: Geef je ogen de kost!
Naar aanleiding van het evangelieverhaal over Johannes de Doper die, in het donker van de gevangenis, twijfelt aan wie Jezus nu eigenlijk is, begint de speurtocht van kinderen en gemeenteleden vandaag bij een blinddoek die de voorganger bij haar/zijn plek vindt. De zoektocht levert deze keer een tekening op, waar alleen maar de contouren van zichtbaar zijn. In de kinderdienst wordt met de kinderen gezocht naar een helder beeld.
RK heeft dezelfde schriftlezingen en kan van hetzelfde materiaal gebruik maken.
Zie ook
De projectbeschrijving en de andere bijpassende kindermomenten.
Uit de Bijbel
-
Jesaja 35:1-10
-
Matteüs 11:2-11
‘Bent u degene die komen zou of moeten we een ander verwachten?’
Ai, wat een forse teleurstelling is dat! Johannes zit al even in de gevangenis vanwege zijn afwijzing van het huwelijk van koning Herodes (Matteüs 14:3-12). Daar in de put lijkt de vertwijfeling toe te slaan. Is dit het nu? Is Jezus nu inderdaad de Messias waarvoor hij de weg moest bereiden? Of heb ik op de verkeerde gewacht?
Johannes heeft in de woestijn geen nieuwe vondst opgedaan. Hij ontdekt het oude visioen van het koninkrijk van God, zoals we dat ook hier bij Jesaja aangezegd horen. Een wereld waarin het kwaad niet langer zal overwinnen, waar vrede zal zijn, de leeuw naast het lam zal slapen. Israël zal weer opleven, terwijl het zo goed als dood leek. Dat wordt uitgebeeld in de beschrijving van de woestijn die opbloeit en van de blinde die gaat zien. We moeten hier in eerste instantie denken aan het herstel van Israël na de Babylonische ballingschap, wanneer het teruggekeerd is naar de berg Sion. De weg naar herstel leek afgesneden, maar God baant een nieuwe, een ‘heilige’ (vers 8) weg. Dit herstel staat met soortgelijke woorden ook in Jesaja 40-66 beschreven, maar het kan ook worden toegepast op het nieuwe begin dat met de komst van de Messias gemaakt wordt (zie het citaat in Matteüs 11:5). En Johannes roept de mensen op om naar de Jordaan te komen om zich daar te laten dopen, zich om te keren en hun leven alvast in overeenstemming te brengen met het nieuwe leven van het Koninkrijk van de hemel.
Maar de praktijk is veel weerbarstiger. Johannes kan geen potten breken bij de leiders van Israël. En nu hij in de gevangenis zit, ziet hij dat Jezus dat ook niet kan. Had hij wel de juiste voorstelling van de Messias? Jezus is geen razende onheilsprofeet gebleken, die zoals Elia door het land ging en korte metten met goden en leiders maakte. Jezus voelt de teleurstelling van Johannes, zo lijkt het, haarfijn aan en brengt in herinnering waarvoor hij gekomen is en wat zich voor Johannes’ ogen voltrekt. Het visioen van Jesaja 35 is nog springlevend. Maar soms moeten anderen je daaraan herinneren of je erop wijzen.
In de kerk
Drempelgebed
V=voorganger, K=kind, A=allen
V: We zoeken een weg naar Kerstmis
K:Help ons, God, om niet op te geven.
V:Help ons om te zien, waar uw bevrijding begint.
K:Help ons uw weg te gaan naar een wereld van vrede.
A:Wees bij ons, God, en ga met ons op onze weg.
Amen.
Kaarsenlied
De derde adventskaars wordt aangestoken.
Steek drie kaarsen aan.
Helder is hun schijn.
‘t Duurt nog maar een poosje,
dan zal ‘t kerstfeest zijn.
Bij de plek van de voorganger ligt een blinddoek.
Voorganger:
-
Elke week ligt er hier weer iets anders. We hebben al een zwaard gehad en vuile kopjes. En vandaag (laat de blinddoek zien) – wat is dat nou? (bind eventueel de blinddoek om, zodat de kinderen zien wat het is).
-
Wat zouden we nu met een blinddoek moeten?
-
Waarom doen mensen soms een blinddoek om? (blindemannetje, spelletje, verrassing)
-
Ik ben benieuwd wat die blinddoek ons vandaag te zeggen heeft. Zou er iets zijn wat wij niet zien?
-
Laten we maar eens zien wat de bijbel ons vandaag te vertellen heeft. Wie weet helpt dat ons een beetje verder.
Lezer (eventueel een van de oudere kinderen):
De woestijn vol zand zal een bloeiende vrolijke plek zijn.
Er zullen prachtige bloemen en bomen groeien.
De woestijn zal zijn als de schitterende akkers van het Saron-dal.
In deze woestijn zullen we merken hoe groot en machtig God is.
Dus mensen van Israël: houdt vol, geeft niet op! En zegt tegen anderen: ´Weest niet bang en weest sterk. God zal komen en jullie bevrijden.´
En als God je bevrijd heeft, dan wordt alles anders.
Kijk maar, zie jij het ook?
Dan zullen blinde mensen kunnen zien.
Dove mensen kunnen weer horen.
Mensen die niet kunnen lopen, zullen springen als een hert.
En mensen die niet konden praten, zullen roepen en zingen.
De woestijn zal vol met water zijn door de rivieren die er stromen.
Droge grond wordt een meer.
Overal zal water staan, met prachtige waterplanten,
ook op de allerdroogste plaatsen.
En er zal een aparte weg vanuit de woestijn naar de stad Jeruzalem lopen.
Een weg voor de mensen die door God bevrijd zijn.
Een weg zonder leeuwen of beren.
Deze mensen zullen zo teruggaan naar Jeruzalem.
Ze stralen van blijdschap, ze komen juichend door de poorten van de stad.
Ze zullen geen tranen meer huilen.
(naar Jesaja 35:1-10)
Voorganger:
-
Zie jij het ook? vraagt Jesaja ons. Zien wij het?
Wat zouden we dan moeten zien – welke tekens op weg naar Kerstmis?
Lezer:
-
Kijk maar, zie jij het ook?
Dan zullen blinde mensen kunnen zien.
Dove mensen kunnen weer horen.
Mensen die niet kunnen lopen, zullen springen als een hert.
En mensen die niet konden praten, zullen roepen en zingen.
Voorganger:
-
Het lijkt wel elke week mooier te worden!
-
Vorige week hoorden we al over dieren die met elkaar spelen in plaats van elkaar aan te vallen – en vandaag horen we over de woestijn die verandert in een prachtige watertuin.
-
Maar dat gebeurt niet zomaar. We hebben een blinddoek gevonden.
-
Dat zou wel eens kunnen betekenen dat we het niet zo gemakkelijk kunnen zien – misschien betekent het wel dat we een beetje als blinden zijn.
-
Wat zouden we dan moeten zien? En waar moeten we het zoeken?
-
Laten we eens kijken of er iets te zien valt op onze tablets!
Deel nu de ‘tablets’ uit aan de kinderen. Zie de projectbeschrijving. Eventueel kan de kaart die op de achtergrond van de ‘tablet’ staat via de beamer getoond worden. Nu hebben we een kaart, maar daar hebben we niet veel aan. We moeten beter kijken. De kaarten met de ‘ingezoomde’ afbeelding van deze week worden uitgedeeld. De kinderen schuiven die in de tablet. Ook deze kaart kan via de beamer getoond worden. Dat is beter. Nu weten we wat we moeten zoeken. Wat is dat wat er op de tekening staat? (bak met zand). Hebben we dat hier, een bak met zand, een soort kleine woestijn?
Met de kinderen wordt gezocht naar de bak met zand die ergens in de kerkruimte staat. Daar ligt een doos. Met de doos komen de kinderen terug naar de voorganger.
Voorganger:
-
Wat zou er deze week in de doos zitten?
(opent de doos, haalt een ‘puntjestekening’ eruit en laat die zien. Tegen de kinderen:)
-
Wat is dit nu? Kunnen jullie zien wat hier op staat? Ik zie het nog niet – allemaal puntjes……
-
Hoe komen we nu er achter wat er staat? (Puntjes met elkaar verbinden)
-
Een lijn trekken, de puntjes verbinden zodat je kunt zien wat er staat.
-
Dat mogen jullie in de kinderdienst gaan doen. En neem dan straks de platen weer mee, zodat wij het ook kunnen zien! Jullie nemen ook het licht mee naar de kinderdienst. Licht om te kunnen zien en licht van samenzijn. Wij zijn heel benieuwd waar jullie mee terug komen!
Terug in de kerk
De kinderen komen terug in de kerk met de tekeningen waarvan de puntjes met elkaar verbonden zijn. Je ziet een bloeiende woestijn. Eventueel kan een tekening die van tevoren al gemaakt is, via de beamer getoond worden.
Voorganger:
-
Een bloeiende woestijn – net zoals in het verhaal van Jesaja dat we aan het begin hoorden!
Dat is wat we moesten gaan zien.
-
[Weten jullie nog dat jullie de eerste zondag van de advent bolletjes geplant hebben? Zouden die al uitgekomen zijn? Laten we er maar eens naar kijken!]
Meer informatie op www.kinderdienst.nl.