Kindermoment Schoon
2e Advent
Thema: Schoon!
Iets nieuws beginnen betekent ook: je voorbereiden, schoon schip maken – dat laat Johannes de Doper zien met zijn werk bij de rivier. Ook deze week is er weer een speurtocht voor kinderen en gemeenteleden in de kerk. Deze tweede week vindt de voorganger vuile vaat. De speurtocht komt uit bij water.
Dit kindermoment maakt onderdeel uit van een groter adventsproject.
Uit de Bijbel
-
Jesaja 11:1-10
-
Matteüs 3:1-12
Laatst kregen wij een nieuwe bank. Vlak voordat de nieuwe bank kwam, ging de oude bank van zijn plaats af. Toen pas ontdekten we hoe weinig we dat hadden gedaan: een fikse berg stof en viezigheid kwam achter en onder de bank vandaan. Een emmer sop en een stofzuiger kwamen eraan te pas, voordat we de nieuwe bank op zijn plek konden zetten. We waren dus nog niet echt klaar voor de nieuwe bank, eerst was er een grote schoonmaak nodig. Dat is ook waar Johannes de Doper in deze tekst toe oproept. Opvallend detail: we horen bij Matteüs meteen over Johannes. Geen voorgeschiedenis met Elisabet en Zacharias (zoals in Lucas), maar pats boem. En ook zijn woorden zijn meteen raak.
Er moeten voorbereidingen getroffen worden voordat het koninkrijk van de hemel gestalte kan krijgen. Tot inkeer komen. De hemel verwachten roept ook de vraag op: ben je er al klaar voor? Want, zo stelt Johannes, niet alleen een nieuw koninkrijk zit eraan te komen. Ook de koning van dat rijk zul je gaan zien. Jesaja schetst dat nieuwe begin op een prachtige en hoopvolle manier. Uit een zo goed als dode boomstronk komt een nieuwe takje op. Een klein beetje groen uit het bestaande dat zo goed als dood leek te zijn. God begint niet met iets nieuws. Nee, het begint met een nieuw begin vanuit het oude. Het wordt niet afgeserveerd, maar krijgt juist een nieuwe en verrassende wending. Paradijselijke proporties zal het bevatten: dieren leven vredig met elkaar samen. Er komt iets nieuws en dat krijgt de kans om uit te botten tot iets prachtigs. Daar zit meteen ook de scherpe kant van deze teksten: het nieuwe begin wordt niet in de knop, in de kiem, gebroken. Nee, pas als de tijd van de vruchten daar is, pas dan zal er gekeken worden of de boom wel toekomst in zich draagt. De bijl ligt aan de wortel zegt Johannes.
Het blijft gelukkig niet bij dit vernietigende oordeel, maar aan de boodschap wordt geen recht gedaan als het helemaal zou verdwijnen achter de ‘blijde’ boodschap. Wie niet durft te snoeien kan daarmee de groei belemmeren. Het nieuwe rijk van vrede en gerechtigheid, het koninkrijk van God, waarop wordt gewacht, het zal ook de vraag stellen of wij er al klaar voor zijn.
In de kerk
Drempelgebed
V=voorganger, K=kind, A=allen
V: We zoeken een weg naar Kerstmis
K:Help ons, God, om een nieuwe weg te gaan
V:Help ons ons te ontdoen van wat ons tegenhoudt
K:Help ons uw weg te gaan naar een wereld van vrede
A:Wees bij ons, God, en ga met ons op onze weg.
Amen.
Kaarsenlied
De tweede adventskaars wordt aangestoken.
Steek twee kaarsen aan.
Licht wordt groter nu.
Donker gaat verdwijnen.
Heer, wij danken u!
Bij de plek van de voorganger staan gebruikte, vuile kopjes.
Voorganger:
-
Het moet niet gekker worden! Staat de vuile vaat nu hier?
-
(Tegen de kinderen:) Wat moet je nu met vieze kopjes? (schoonmaken, afwassen)
-
Mmm. Tja. Schoonmaken. Dat begrijp ik wel. We kunnen niet als het straks Kerstmis is, de mensen vuile vaat voorzetten. Dus voorbereiden betekent ook schoonmaken.
-
Of maak ik het nu wat al te simpel?
-
Laten we maar eens zien wat de bijbel ons vandaag te vertellen heeft. Wie weet helpt dat ons een beetje verder.
Lezer (eventueel een van de oudere kinderen):
Uit een oude omgehakte boom zal een klein nieuw takje gaan groeien.
Zo zal ook uit de oude familie van Koning David een nieuwe koning komen.
En de Geest van God zal op hem rusten.
Een wijze verstandige koning: sterk en machtig, eerbiedig voor God.
Een goede rechter. Hij luistert naar iedereen.
Hij behandelt arme en zwakke mensen goed.
Hij zegt wat fout gaat. Deze koning is eerlijk en trouw.
Wat zal de wereld dan mooi en vredig zijn.
Een wolf en een lammetje spelen samen,
een panter ligt naast een bokje.
Een kalf eet samen met een leeuw gras.
Een kleine baby zal op hen passen.
Een koe en een beer staan samen in de wei
en hun jonkies doen spelletjes.
Een kind zal zonder gevaar bij het nest van een slang spelen.
Als deze koning komt, doet niemand meer kwaad.
Deze nieuwe koning zal voor de mensen het voorbeeld zijn.
Alle volken op de aarde zullen naar hem toe komen.
De stad waar deze koning woont, dat zal een blinkend-schone plek zijn!
(naar Jesaja 11:1-10)
Voorganger:
-
Wat een prachtig mooie plaats moet dat zijn, de stad van die nieuwe koning! Dieren die met elkaar spelen en mensen die niet meer boos op elkaar zijn. Wat een verschil met nu, zeg!
-
Er moet nog heel wat veranderen voordat onze wereld eruit ziet als de stad van de nieuwe koning……
-
In onze wereld is het niet zo blinkend schoon, er is nog allerlei viezigheid – onrecht, oorlog, mensen die elkaar kwaad doen. Er moet wel wat worden schoongemaakt… nog wel wat meer dan alleen maar vieze kopjes, denk ik.
Lezer:
Als deze koning komt, doet niemand meer kwaad.
Deze nieuwe koning zal voor de mensen het voorbeeld zijn.
Alle volken op de aarde zullen naar hem toekomen.
De stad waar deze koning woont, dat zal een blinkend-schone plek zijn!
Voorganger:
-
We hebben vuile kopjes. Dat is één.
-
En we weten dat we op weg gaan naar een blinkend-schone stad, naar een wereld waar genoeg is voor iedereen, waar mensen elkaar geen kwaad doen. Een stad van vrede.
-
Maar wat hebben we dan nog nodig?
-
Hoe komen we op weg? Laten we eens kijken of er iets te zien valt op onze tablets!
Deel nu de ‘tablets’ uit aan de kinderen. Zie de projectbeschrijving.
Eventueel kan de kaart die op de achtergrond van de ‘tablet’ staat via de beamer getoond worden.
-
Nu hebben we een kaart, maar daar hebben we niet veel aan. We moeten beter kijken.
De kaarten met de ‘ingezoomde’ afbeelding van deze week worden uitgedeeld. De kinderen schuiven die in de tablet. Ook deze kaart kan via de beamer getoond worden.
-
Dat is beter. Nu weten we wat we moeten zoeken. Wat is dat wat er op de tekening staat? (doopvont). Hebben we dat hier, een doopvont? Misschien moeten we daar dan maar eens gaan kijken.
-
Met de kinderen wordt gezocht naar de plek in de kerk waar de doopvont staat. Daar ligt een doos. Met de doos komen de kinderen terug naar de voorganger.
Voorganger:
-
Een doos. Zou er iets in zitten?
(opent de doos, haalt een gordel met ‘schoonmaakgereedschap’ eruit en laat die zien. Tegen de kinderen:)
-
Wat is dit nu? Wat moet je met zo’n ding doen? (Om je middel dragen, zodat je alle schoonmaakgereedschap bij de hand hebt) Hadden jullie dat gedacht? Ik niet. Wat zouden we hier nou mee moeten doen, met al die spullen die we bij ons kunnen dragen?
-
Het blijft een speurtocht!
-
Jullie nemen het licht mee naar de kinderdienst en jullie nemen ook de gordel met gereedschap mee. Ik ben heel benieuwd waar jullie mee terug komen!
Terug in de kerk
-
De kinderen komen terug in de kerk met water.
-
Eventueel gaat de voorganger met de kinderen nog een gesprekje aan, waarin wordt teruggekomen op het begin van de viering,
-
Vuile kopjes, schoonmaken als voorbereiding op een andere wereld, en het schoonmaakgereedschap dat gevonden werd bij de doopvont.
-
Water is wat er dan nog ontbreekt. Water heb je nodig om schoon te maken.
-
Maar water bij de doopvont? Dat is ook het doopwater. Wij zijn gedoopt om mensen naar Gods hart te worden, mensen die zich inzetten voor een wereld die blinkend-schoon is, waar voedsel en liefde gedeeld wordt met allen.
Meer informatie op www.kinderdienst.nl.