Menu

Premium

Open boek

Bij Lucas 4,14-21 / Lucas 4:14-21

Er staat een flinke rij bij de bakker in Nazaret. ‘Waar zit die jongen van Jozef tegenwoordig eigenlijk?’ vraagt de vrouw van de kleermaker. ‘Ik heb hem al een hele tijd niet meer gezien. Jezus heet hij, geloof ik. Ik wil niks kwaads van hem zeggen hoor. Hij heeft een tafel voor me gemaakt! Nou, keurig, niks op aan te merken. Mooi glad geschaafd en stevig, stevig! Ik zeg nog tegen mijn man: Elia, zeg ik, Elia, kijk toch eens, wat een mooie tafel, zo stevig, een tafel voor de eeuwigheid! Timmeren kan hij. Maar goed, het is wel een beetje een vreemde jongen.’

‘Een beetje een stille,’ vindt de vrouw van de schoolmeester, ‘maar mijn man zegt dat hij een bijzonder goed stel hersens heeft. Een vragen dat hij stelt! Meer dan mijn man kan beantwoorden! Nou, dan weet u het wel.’

Ze is net aan de beurt bij de toonbank en de bakker zegt: ‘Nou, mevrouw, dat kon weleens kloppen. De molenaar hoorde dat hij overal in de streek de mensen toespreekt en dat ze het geweldig vinden. Ze stromen allemaal toe waar hij komt spreken. Ik zou weleens willen weten wat die timmermanszoon te vertellen heeft.’

Het treft wel. Want op de volgende sabbat, een joodse heilige dag, komt hij ook in zijn eigen stadje spreken in de synagoge, de joodse kerk. Jezus leest voor uit een oud boek van de profeet Jesaja: ‘Ik ben uitgekozen om arme mensen een goed bericht te brengen, aan gevangenen dat ze vrij komen en aan blinden dat ze zullen zien en aan mensen met een beperking dat ze kunnen gaan en staan waar ze willen, want het jaar van God is aangebroken.’

Dan slaat Jezus het boek dicht. ‘Het is zover,’ zegt hij eenvoudig. Iedereen denkt diep na over wat hij kan bedoelen. Ze kijken gespannen of er nog meer gaat komen.

Tip: Laat de kinderen brainstormen over wat Jezus zou kunnen bedoelen. Geen enkel antwoord is fout.

Wellicht ook interessant

None

En in één Heer, Jezus Christus

‘Jezus is Heer’ is de centrale belijdenis van het Nieuwe Testament. Het is een geweldige bemoediging in een context waarin we ons vaak klein en machteloos voelen tussen allerlei machten die ons leven bepalen. Politieke machthebbers die koste wat kost hun invloedssfeer willen vergroten; economische systemen die het moeilijk maken om voor de zwakken en de aarde op te komen; persoonlijke verslavingen die ons gevangenhouden. Veel mensen in de marge van de maatschappij weten dat natuurlijk allang. Voor mijzelf hebben acht jaar in de Centraal Afrikaanse Republiek, één van de armste en onrustigste landen in Afrika, bijgedragen aan dat bewustzijn. Het is de laatste jaren versterkt door politieke ontwikkelingen in de Noord-Atlantische wereld waar ik me toch lang veiliger heb gevoeld.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Premium

Nachtelijke Wijsheid

Vanaf de oorsprong klinkt Gods stem over schepping en geschiedenis van mensen (Ps. 29). Dit goddelijk spreken van wijsheid ervaren de eerste christenen in Jezus. Zoals regen neerdaalt uit de hemel en de aarde doordrenkt om daarna tot God terug te keren, zo is het ook met Jezus. In die beweging weet de gemeenschap rond Johannes zich opgenomen. Het laat hen opnieuw geboren worden als Gods kinderen, in een leven met eeuwigheidswaarde. Vanuit dit inzicht gaan ze in gesprek met hun joodse geloofsgenoten.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Premium

Ontvangt heilige Geest

Bij Johannes, in tegenstelling tot Lucas-Handelingen, vallen Pasen en Pinksteren op dezelfde dag. Met Pasen lazen we hoe Maria Magdalena ‘op de eerste dag der week’ van Jezus de opdracht krijgt om aan zijn leerlingen het evangelie, de ‘goede boodschap’, te ‘boodschappen’ (Gr.: angelloo), namelijk dat Hij is opgestegen naar zijn hemelse Vader. Daarmee gaf ze als apostel van de apostelen de aanzet tot een horizontale beweging: de kerk op aarde (Joh. 20,1-18).

Nieuwe boeken