Menu

None

Roger Wagner: Lazarus

Roger Wagner: Lazarus (Psalm 49), 2009, olieverf op paneel, 18 x 14.5 cm.
Roger Wagner: Lazarus (Psalm 49), 2009, olieverf op paneel, 18 x 14.5 cm. www.rogerwagner.co.uk

In deze rubriek licht Marleen Hengelaar een kunstwerk uit, dat raakt aan de actualiteit van het kerkelijk jaar. Deze keer, onderweg in de verhalen over Jezus’ rondgang door het joodse land, geeft ze haar commentaar bij een werk van Roger Wagner.

Op dit schilderij van Roger Wagner staan Jezus en Lazarus afgebeeld. In Johannes 11 staat er een menigte mensen om dit tweetal heen: de discipelen, Maria, Marta en de mensen die met hen meegekomen zijn om te weeklagen. Maar hier is de setting tot haar essentie teruggebracht: Jezus, het open graf, en Lazarus.

De Engelse kunstenaar Roger Wagner (1957) grijpt hiermee terug op de vroegchristelijke kunst. Al vanaf de 2e eeuw werd dit verhaal veelvuldig afgebeeld, voor catacomben en sarcofagen een voor de hand liggend thema.

Vanaf de 4e eeuw kregen ook de andere aanwezigen bij het graf een plaats op de schilderingen en iconen, maar vóór die tijd zoomde men in op de kern van de geschiedenis: Lazarus die als de pop van een vlinder voor Jezus staat, wachtend op bevrijding uit zijn cocon.

De eeuwige dood en het eeuwige leven worden zo tegenover elkaar gezet

Als de pop van een vlinder

Jezus en Lazarus staan tegenover elkaar, Lazarus stokstijf, Jezus één en al dynamiek. Hij strekt zijn hand uit naar Lazarus en staat op het punt hem uit de zwarte cirkel van het graf het leven binnen te trekken. De cirkel als symbool voor de eeuwigheid – zonder begin en eind altijd doorlopend – speelt een belangrijke rol in dit kunstwerk. We zien een donkere cirkel achter Lazarus, een lichte achter Jezus. De eeuwige dood en het eeuwige leven worden zo tegenover elkaar gezet. Jezus wil Lazarus opnieuw tot leven wekken en hem uit de knellende windselen van het graf bevrijden.

Johannes 11 is ook bijzonder omdat dit hoofdstuk ons een kijkje geeft in het hart van Jezus. Hij huilt. Hij is diep bewogen als hij ziet wat voor hartverscheurend verdriet de dood aanricht bij familieleden en vrienden. En hij is boos. In het Grieks staat: hij snuift als een briesend paard. Dit tekent Jezus in zijn volle menselijkheid.

Maar deze geschiedenis toont hem ook in zijn volle majesteit. Duidelijk groter dan Lazarus, met uitwaaierende mantel, verdrijft hij hier de dood. ‘Ik ben de opstanding en het leven,’ zegt hij tegen Marta. Het trof me dat deze bekende woorden hier niet over Jezus’ eigen opstanding gaan, maar over die van ons. Jezus is onze opstanding en ons leven, want als we met hem leven bloeit ons leven open, en als we met hem sterven trekt hij ons een nieuw leven binnen. In de toekomst, maar ook nu. Zo zeker, dat Jezus er in Johannes 11:26 zelf van zegt: ‘Wie leeft en in mij gelooft, zal nooit sterven. Geloof je dat?’

Marleen Hengelaar-Rookmaaker is hoofdredacteur van Art-Way, www.artway.eu, een website over kunst en geloof.


Ouderlingenblad 2025, nr. 3

Wellicht ook interessant

None

En in één Heer, Jezus Christus

‘Jezus is Heer’ is de centrale belijdenis van het Nieuwe Testament. Het is een geweldige bemoediging in een context waarin we ons vaak klein en machteloos voelen tussen allerlei machten die ons leven bepalen. Politieke machthebbers die koste wat kost hun invloedssfeer willen vergroten; economische systemen die het moeilijk maken om voor de zwakken en de aarde op te komen; persoonlijke verslavingen die ons gevangenhouden. Veel mensen in de marge van de maatschappij weten dat natuurlijk allang. Voor mijzelf hebben acht jaar in de Centraal Afrikaanse Republiek, één van de armste en onrustigste landen in Afrika, bijgedragen aan dat bewustzijn. Het is de laatste jaren versterkt door politieke ontwikkelingen in de Noord-Atlantische wereld waar ik me toch lang veiliger heb gevoeld.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Premium

Nachtelijke Wijsheid

Vanaf de oorsprong klinkt Gods stem over schepping en geschiedenis van mensen (Ps. 29). Dit goddelijk spreken van wijsheid ervaren de eerste christenen in Jezus. Zoals regen neerdaalt uit de hemel en de aarde doordrenkt om daarna tot God terug te keren, zo is het ook met Jezus. In die beweging weet de gemeenschap rond Johannes zich opgenomen. Het laat hen opnieuw geboren worden als Gods kinderen, in een leven met eeuwigheidswaarde. Vanuit dit inzicht gaan ze in gesprek met hun joodse geloofsgenoten.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Premium

Ontvangt heilige Geest

Bij Johannes, in tegenstelling tot Lucas-Handelingen, vallen Pasen en Pinksteren op dezelfde dag. Met Pasen lazen we hoe Maria Magdalena ‘op de eerste dag der week’ van Jezus de opdracht krijgt om aan zijn leerlingen het evangelie, de ‘goede boodschap’, te ‘boodschappen’ (Gr.: angelloo), namelijk dat Hij is opgestegen naar zijn hemelse Vader. Daarmee gaf ze als apostel van de apostelen de aanzet tot een horizontale beweging: de kerk op aarde (Joh. 20,1-18).

Nieuwe boeken