Menu

Premium

Adventsproject Bonnefooi: Speurtocht

In deze adventstijd is er elke zondag een lezing uit Jesaja en een evangelielezing uit Matteüs. Een thema dat telkens terugkomt is ‘wachten’. Het gaat dan niet om rustig af te wachten tot er iets komt, achterover leunen en eens kijken of iets komt. Het gaat om actief afwachten, alert blijven op de tekens die er zijn. Waaraan kun je zien dat er iets nieuws gaat beginnen? Waaraan kun je zien wat dat nieuwe dan zal zijn?

Want, anders dan wachten op de bus of de trein, gaat het hier ook om wachten zonder precies te weten wat er komen gaat. Er is een vermoeden, er zijn oude verhalen en nieuwe profeten die wegen wijzen en je opmerkzaam maken op de tekens. Maar hoe het er precies uit gaat zien, dat ontdek je pas gaandeweg. In die zin laten de schriftteksten in deze weken ons zoeken naar sporen.

Vier weken lang een speurtocht, waarin er wel tekens zijn, maar het spoor niet altijd duidelijk is. We zoeken naar wat ons kan helpen om koers te houden. We zoeken naar wat ons kan helpen om door te gaan, het vol te houden. Want soms is de weg wel duidelijk, maar is er twijfel of het wel goed komt.

Zie ook

Het project

Het adventsproject van 2016 is losjes gebaseerd op de principes van geo-caching, zonder dat het nodig is om daar iets van af te weten. Waar bij geo-caching gebruik gemaakt wordt van digitale apparatuur, hebben we daar onze eigen invulling aan gegeven, die voor iedereen bruikbaar is. Het project heeft een dynamische opzet, die elke zondag een aantal ‘stappen’ omvat.

1. Elke zondag is er een voorwerp aanwezig bij de voorganger. Dit voorwerp heeft telkens iets te maken met een beginsituatie waar verandering in gaat komen. Die verandering wordt elke adventszondag zichtbaar.

  • Eerste adventszondag: een zwaard

  • Tweede adventszondag: vuile vaat

  • Derde adventszondag: een blinddoek

  • Vierde adventszondag: een vraagteken

2. Elke zondag is er een speurtocht in de kerk. Dit gebeurt met behulp van een ‘tablet’ waar elke week een aanwijzing op te zien is. Het gaat niet om een echte tablet, maar om een zelfgemaakt exemplaar. Voor de beschrijving zie Bonnefooi-werkschrift pagina 9.

De aanwijzing op de ‘tablet’ duidt op de plek waar de schat te vinden is. De plek is telkens gerelateerd aan de schriftteksten van die zondag.

Je zou kunnen zeggen dat de schriftteksten zo de (‘GPS’-)coördinaten van de vindplek vormen.

  • Eerste adventszondag: een (afbeelding van een) berg ergens in de kerkzaal opgehangen of neergezet

  • Tweede adventszondag: doopvont

  • Derde adventszondag: een bak met zand

  • Vierde adventszondag: een ontbijttafeltje met een bordje en een kopje en eventueel boter en honing

3. Wanneer de plek gevonden is, blijkt daar een kist(je) of doos te liggen met een bijzondere inhoud.

Het voorwerp dat gevonden wordt is steeds iets dat nodig is om de gewenste verandering te bewerkstelligen. Je zou kunnen zeggen: het voorwerp helpt om op het goede spoor, de goede koers te blijven.

  • Eerste adventszondag: een schep (eventueel een ploegschaar)

  • Tweede adventszondag: een gordel met schoonmaakbenodigdheden (vgl. een gordel zoals glazenwassers die dragen of een gereedschapsgordel)

  • Derde adventszondag: een grote enveloppe (brief/bericht) met daarin een genummerde-puntjestekening van de woestijn die in bloei staat

  • Vierde zondag: een bouwpakket van een wiegje

4. Met datgene wat er bij de voorganger aanwezig was en datgene wat er gevonden is in de kerk, gaan de kinderen naar de kinderdienst. In de verwerking daar, maken ze iets dat ons verder voert in de richting van kerstmis. De verwerking is uiteraard aangepast aan de leeftijdsgroepen. Dat betekent dat de verschillende groepen soms met verschillende zaken terugkomen in de kerk.

  • Eerste adventszondag: potjes met bloembolletjes (3/5 jaar), waarin een stekertje staat met een afbeelding van het standbeeld ‘Van zwaarden tot ploegscharen’(6/9 jaar), een ‘krantenpagina’ met dezelfde afbeelding in het midden en aan weerszijden positieve en negatieve krantenberichten (10/12 jaar)

  • Tweede adventszondag: water

  • Derde adventszondag: de afbeelding van de bloeiende woestijn, als kleurplaat (3/5 of als tekening waarvan de puntjes verbonden zijn, zodat het beeld helder is (6/12)

  • Vierde adventszondag: het wiegje dat in elkaar gezet is en eventueel een naambordje met de naam Immanuel.

In de kerk

Het begin is steeds aan het begin van de viering, in de kerkzaal.

De voorganger geeft de opmaat voor de speurtocht en de viering. Zij/hij laat zien wat er al aanwezig is. In deze opmaat wordt steeds een leestekst van de Jesaja-lezing van de zondag gelezen. Dat is het eerste kader van waaruit we die zondag op weg gaan.

Per leeftijdsgroep is er voor de kinderen een ‘tablet’ beschikbaar (eventueel als er wat grotere groepen zijn twee per leeftijdsgroep). Achtergrondafbeelding is steeds de kaart van Israël, waarop de verschillende tussenstations aangegeven zijn met een kleine afbeelding van de vindplek en de ‘coördinaten’ van de schriftlezingen.

Voor elke zondag is er dan een ‘scherm’ (afbeelding) waar als het ware op één van de tussenstations ingezoomd wordt, zodat de afbeelding van de vindplek van die zondag en de coördinaten van de bijbehorende schriftlezingen goed zichtbaar zijn. Dit ‘scherm’ kan in de ‘tablet’ geschoven worden.

Aan de hand van de afbeelding kunnen de kinderen (met hulp van volwassenen) gaan zoeken waar de ‘schat’ van die week verborgen is in de kerk.

Wanneer de doos gevonden is en de inhoud ervan bekeken, gaan de kinderen naar de kinderdienst.

In de kinderdienst

In de kinderdienst is er voor 3/5 materiaal beschikbaar zoals dat in Bonnefooi gebruikelijk is. De verwerking is wel steeds zó dat die aansluit bij het project en de kinderen iets mee terug kunnen nemen naar de kerk aan het einde van de viering.

Voor 6/9 en 10/12 is er een sleutelachtige navertelling van het evangelieverhaal. De navertelling is voor beide leeftijdsgroepen (6/9 en 10/12) hetzelfde. Waar normaliter in Bonnefooi de activiteiten na het verhaal vermeld worden, wordt het verhaal in dit project steeds onderbroken door een aantal suggesties voor gesprek en/of activiteit.

De gespreks- en activiteitensuggesties zijn voor beide leeftijdsgroepen verschillend.

Dit maakt het eenvoudig om hetzij in twee afzonderlijke groepen te werken, uitgesplitst naar leeftijd, hetzij in één groep, waarbij de gesprekjes en activiteiten gekozen worden al naar gelang de samenstelling van de groep.

Terug in de kerk

De kinderen komen steeds terug in de kerk met datgene wat zij in de kinderdienst gemaakt hebben. Dat wordt in de kerk op een viertafel geplaatst. Achtergrond van deze viertafel is een grote afbeelding van de kaart van Israël. Elke week wordt hier een blad op bevestigd waar het deel van de weg die gegaan is, met het tussenstation dat die week is aangedaan, weergegeven is. Zo vormt zich gaandeweg de tocht die met Kerstmis eindigt in Betlehem. Of je verlicht het tussenstation met kerstlichtjes. Het snoer met de lichtjes hangt achter de plaat en de lampjes steek je er voorzichtig doorheen.

‘Tablet’

Voor elke leeftijdsgroep is er een ‘tablet’ beschikbaar. Deze kan eenvoudig zelf gemaakt worden volgens de instructies. Elke week is er een nieuw blad waarin ingezoomd wordt op een vindplaats in de kerk. Met behulp hiervan kunnen de kinderen op zoek naar de ‘schat’. Op de ‘ingezoomde’ tekening staat een afbeelding van de vindplaats. Dit is een tekening, die voor iedereen bruikbaar is. Maar natuurlijk is het ook mogelijk om een foto van de betreffende plek in de eigen kerk hier af te beelden.

Projectlied: Tekens van hoop

Vol van verwachting van vrede en recht,
zoeken wij tekens van hoop.
Weg met de zwaarden, de aarde in bloei,
Wijs ons de weg.
Heel ons leven, koningskind, wijs ons de weg.

Stromen van water, van leven voor goed,
God maakt wat oud was, weer nieuw.
Eens spelen samen de leeuw met het lam,
Breng ons op weg.
Heel ons leven , koningskind,
breng ons op weg.

Donkere tijden. In dreiging en angst
zullen wij lichtpuntjes zien.
Wij zullen opstaan, verdriet gaat voorbij,
Help ons op weg.
Heel ons leven, koningskind, help ons op weg.

Twijfels en vragen, maar zwanger van hoop.
God laat ons nooit in de steek.
Hij zal nabij zijn, nabij als een kind.
Immanuel!
Heel ons leven, koningskind: Immanuel.

Teken van liefde, een kind in een stal.
Woorden van God worden waar.
Vonken van vrede en overal feest.
Licht in de nacht!
Heel ons leven, koningskind, zo lang verwacht!

Melodie: Willem Blonk
Tekst: Anneke van Wijngaarden
De melodie staat op www.kinderdienst.nl.

Het hele project inclusief verwerkingen voor de leeftijdsgroepen 3/5; 6/9 en 10/12 staan in het werkschrift van Bonnefooi, alle benodigde materialen met CD en posters zijn als project verkrijgbaar. Een uitvoerige beschrijving als PowerPoint van het project voor kinderdienstleiding en medewerk(st)ers staat op www.kinderdienst.nl.

Wellicht ook interessant

Nieuwe boeken