Menu

Premium

Je naam

Bij Lucas 2,21

Een naam krijg je niet zomaar. Daar is door je ouders vaak lang over nagedacht. Sommige namen hebben een speciale betekenis, andere namen niet. Om het eens anders dan anders te doen zou je deze keer de ouders naar voren kunnen roepen in plaats van de kinderen. Kunnen zij iets vertellen over de keuzes voor de namen van hun kinderen? Als wij in de kerk dopen, dan klinken daar vaak de volgende woorden bij:

Als mensen van elkaar houden

dan noemen zij elkaar bij hun naam.

Als twee mensen een kindje krijgen

dan geven zij aan hun kind een naam.

Die naam drukt hun liefde en verwachting uit,

die naam blijft een leven lang.

Ontelbare malen wordt hij genoemd

en telkens weer is er iemand die ernaar luistert.

De naam is het eerste geschenk van ouders aan hun kind.

Ouders, wanneer jullie je kind een naam geven,

dan zeggen jullie daarmee ook:

wij als ouders geven jou deze naam,

maar jij bent niet ons bezit.

Wij hebben je niet,

maar jij bent zelf een eigen persoon.

En jij mag ons vader en moeder/ papa en mama noemen.

Dat wil zeggen: wij willen er zijn voor jou.

Toen Jezus zijn naam kreeg, was dat niet een naam die Jozef en Maria hadden bedacht. Zijn naam was al gegeven nog voordat Hij groeide in de buik van Maria.

Als de groep kinderen in de kerk niet al te groot is, kun je van de kinderen de betekenis van hun naam opzoeken (dat gaat vaak makkelijk via google). Of je kunt, in overleg, deze opdracht meegeven naar de kindernevendienst zodat de kinderen bij terugkomst de betekenis van hun naam kunnen vertellen.

Liedsuggestie

Evangelische liedbundel 80 (Hemelhoog 331), ‘Geen andere naam’.

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

Zonde of bevrijdende verbondenheid

De teksten van vandaag bevatten op het eerste gezicht meer wij-zij-denken dan mij lief is. De Jezus die Johannes ons overlevert, schept met zijn woorden een onsympathieke afstand tussen zichzelf en zijn hoorders. Hij kwalificeert de mensen die Hij toespreekt uiterst negatief, zonder perspectief op verandering aan te bieden: ‘Jullie zullen in je zonde sterven’ (Johannes 8:21). Vervolgens onderstreept Hij de tegenstelling tussen degenen die wel en niet in Hem geloven. Ook in het briefje 2 Johannes speelt dat contrast op een manier die ik niet als vruchtbaar kan ervaren. Wat is hier aan de hand?

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

Het licht van de wereld als kostbare schat

Na zijn niet-oordelende houding rond de overspelige vrouw (Johannes 8:1-11, het evangelie van vorige zondag) legt Jezus zichzelf uit als ‘licht van de wereld’ (8:12). Dit licht kennen we ook uit Tenach. De farizeeën bestrijden Jezus’ ‘getuigenis’ (Gr.: marturia) over zichzelf. Jezus verdedigt zichzelf door zijn innige verhouding met de Vader (Gr.: patèr) te bespreken. Het letterlijke middelpunt van Johannes 8:12-20 gaat over wel of niet ‘oordelen’ (Gr.: krinoo – 8:15-16). Deze uitgebreide theologische toelichting vindt plaats in de ‘schatkamer’ (Gr.: gazofulakion – 8:20) van de tempel.

Nieuwe boeken