Menu

Premium

Nieuwsgierig

Bij Marcus 1,40-45

Wat is daar aan de hand? Allemaal mensen staan bij elkaar te drommen. Remy ziet dat mensen hun mobiel boven hun hoofd houden en foto’s maken. Maar waarvan of van wie? Zou er iemand binnen zitten bij dat café? Een bekend iemand misschien, een beroemdheid? Remy gaat op zijn tenen staan.
‘Hij is het echt,’ zegt opeens een meneer naast hem. ‘En hij is goed, joh! Ik kan het weten, kijk maar.’ De meneer laat aan Remy zijn armen met opgestroopte mouwen zien. ‘Zie je, helemaal gaaf!’

Remy kijkt van de armen van de meneer naar de mensen die voor het raam van het café staan. Nu begrijpt hij het. Dit is vast weer zo iemand die ziek was en nu genezen is, door ene Jezus. Die verhalen hoor je de laatste tijd heel vaak. Elke keer als er weer een bijzondere genezing plaatsvindt, stuurt iedereen elkaar razendsnel berichtjes door en proberen de mensen zo snel mogelijk te achterhalen waar Jezus is. Iedereen wil die Jezus weleens in levende lijve zien.

‘Ik mocht niets zeggen van hem,’ zegt de meneer, ‘maar ik kon het niet laten. Het is toch ook bijzonder? Maar ja, zo’n Jezus, moet je nagaan, die kan dus in deze tijd niet eens meer rustig over straat. Dat is natuurlijk ook wel erg.’ Remy denkt na over wat de meneer zegt. En opeens heeft hij een idee. Hij loopt naar voren en trekt de mensen één voor één aan hun jasje. ‘Hebt u het al gehoord, van de nieuwste genezing hier een eind verderop? Jezus kan ook op afstand genezen, ongelooflijk hè?’ En ja hoor, één voor één lopen de mensen weg, nieuwsgierig naar de volgende hype.

Als iedereen weg is, komt er een man uit het café. Hij kijkt verbaasd om zich heen en glimlacht dan. Remy ziet het van een afstandje gebeuren en glimlacht ook. ‘Mooi zo,’ denkt hij tevreden.

Bij Marcus 1:40-45

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Premium

Nachtelijke Wijsheid

Vanaf de oorsprong klinkt Gods stem over schepping en geschiedenis van mensen (Ps. 29). Dit goddelijk spreken van wijsheid ervaren de eerste christenen in Jezus. Zoals regen neerdaalt uit de hemel en de aarde doordrenkt om daarna tot God terug te keren, zo is het ook met Jezus. In die beweging weet de gemeenschap rond Johannes zich opgenomen. Het laat hen opnieuw geboren worden als Gods kinderen, in een leven met eeuwigheidswaarde. Vanuit dit inzicht gaan ze in gesprek met hun joodse geloofsgenoten.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Premium

Ontvangt heilige Geest

Bij Johannes, in tegenstelling tot Lucas-Handelingen, vallen Pasen en Pinksteren op dezelfde dag. Met Pasen lazen we hoe Maria Magdalena ‘op de eerste dag der week’ van Jezus de opdracht krijgt om aan zijn leerlingen het evangelie, de ‘goede boodschap’, te ‘boodschappen’ (Gr.: angelloo), namelijk dat Hij is opgestegen naar zijn hemelse Vader. Daarmee gaf ze als apostel van de apostelen de aanzet tot een horizontale beweging: de kerk op aarde (Joh. 20,1-18).

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Premium

Gebed voor de achterblijvers

Hemelvaartsdag is één en al jubel om de troonsbestijging van onze Heer Jezus Christus. Pinksteren is uitbundige blijdschap in de Heilige Geest. Maar de zondag daartussen heeft als Latijnse naam Exaudi: ‘verhoor toch!’ Zeker met de orthodoxe lezingen dringt het opeens tot ons door: we moeten het voortaan stellen zonder Jezus’ geruststellende aanblik. We blijven in deze wereld achter. Met het oog daarop heeft Jezus gebeden: ‘Heilige Vader, bewaar hen door uw naam.’

Nieuwe boeken