Lynn Aldrich: Hemelvaart
In deze rubriek licht Marleen Hengelaar een kunstwerk uit, dat raakt aan de actualiteit van het kerkelijk jaar. Ze geeft deze keer haar commentaar bij een werk van Lynn Aldrich.
In deze rubriek licht Marleen Hengelaar een kunstwerk uit, dat raakt aan de actualiteit van het kerkelijk jaar. Ze geeft deze keer haar commentaar bij een werk van Lynn Aldrich.
De 18e-eeuwse Anna Margaretha van Renesse is vereeuwigd met aan haar zijde een zwarte jongen. Zo achteloos als er met deze jongen is omgegaan, zo gebeurt dat nog steeds, zo schrijft de theoloog Ko Schuurmans in zijn beeldmeditatie. Slavernij kent vele vormen.
Beeld: Rianne te Winkel en Tekst: Bara van Pelt
Beeld: Rianne te Winkel Tekst: Bara van Pelt
Als Shivani wakker wordt, weet ze het weer. Vandaag is het zondag. Ze staat op en haalt de witte jurk van het hangertje. Haar mooiste. Ze gaat met haar tante naar de kerk. Het is een heel mooie kerk en de mensen zijn op hun best gekleed.
Samenvatting: Op speelse wijze becommentarieerde emeritus predikant Henk Kroese een gedicht van Gabriël Smit. Het is geen recensie; geen op waarde schatting; geen oordeel. Wel is het een reflectie op God zoeken, en de pijn van het van God gescheiden zijn, die in die zoektocht naar boven kan komen.
Tekst: Bara van Pelt Beeld: Rianne te Winkel
Tekst: Bara van Pelt. Beeld: Rianne te Winkel.
Op speelse wijze becommentarieerde emeritus predikant Henk Kroese een gedicht van Huub Oosterhuis. Het is geen recensie; geen op waarde schatting; geen oordeel. Wel is het een reflectie op de diepste drijfveer van de mens: om gekend te willen worden, en om er te zijn.