Eeuwig zwerven en geen grond om op te wonen
Het verhaal over de wandelende Jood is een bekende legende; hij moet over de aarde blijven zwerven, zonder te sterven. Het eeuwige nomadische bestaan benadrukt het verlangen van de mens naar thuis zijn.
Het verhaal over de wandelende Jood is een bekende legende; hij moet over de aarde blijven zwerven, zonder te sterven. Het eeuwige nomadische bestaan benadrukt het verlangen van de mens naar thuis zijn.
Deze recensie zet uiteen waar het boek Schurken en Heiligen van John Dickson overgaat en geeft een inkijkje waar het boek op correcte wijze op ingaat en waar het wat steken laat liggen.
De Bijbel en slavernij. Is daar niet al genoeg over gezegd? In de theologiewereld zijn er verschillende publicaties rondom de Bijbel en slavernij gepubliceerd tijdens het Herdenkingsjaar Slavernijverleden (1 juli 2023-1 juli 2024). Onder andere bij het vertaaltijdschrift Met andere woorden van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap en het Kerk en Theologie-tijdschrift. Wij als redactie van Schrift willen op Theologie.nl hier ook aandacht aan schenken.
Hoe wordt Titus 2:9-10 uitgelegd door de tijd heen, en hoe wordt slavernij hierin benaderd? In dit artikel wordt er gekeken naar verschillende interpretaties en benaderingen van de tekst: waar gaat het eigenlijk over?
Lijden is van alle tijden en roept vragen op. Waarom is er lijden? Waardoor lijd je? Hoe ga je er mee om? De redactie van Schrift verdiepte zich in deze vragen en keek hoe vragen rond het lijden terugkomen in de Bijbel.
In het hele evangelie van Mattheüs vinden we aanwijzingen over hoe je moet handelen, bijvoorbeeld in de Bergrede en de parabel van de schapen en de bokken (Matteüs 25:31-46). In dit artikel gaat Ruben van Wingerden in op specifieke gevolgen van het Jezus’ leerling zijn zoals het in Matteüs beschreven wordt: lijden omwille van Jezus.
In dit artikel schrijft Ruben van Wingerden over kruisiging en gender. Kruisiging gaat altijd over mannen, toch? Maar waarom precies? En waarom wordt er specifiek naar onmannelijkheid verwezen? Werden vrouwen dan niet gekruisigd? Enkele bronnen over gekruisigde vrouwen en wat dat zegt over gender en kruisiging worden verkend.
In alle vier de evangeliën wordt Jezus in de vertelling van het lijdensverhaal verkleed. Dat gebeurt telkens op verschillende manieren. Lucas laat Herodes en de zijnen Jezus in ‘stralende’ kleding kleden en stuurt hem zo terug naar Pilatus. Bij Matteüs en Marcus verkleden Pilatus’ soldaten Jezus met purper en zetten ze hem een doornenkroon op. Daarna kleden ze hem uit en trekken hem zijn eigen kleren weer aan (Matteüs 27:31; Marcus 15:20a), waarna Jezus wordt weggeleid om te worden gekruisigd. Alleen bij Johannes zien we iets anders beschreven staan.
‘De grote stad’ is pas het derde in het Nederlands vertaalde boek van Ellul (1912-1994), hoewel hij een invloedrijk socioloog, jurist en theoloog was en meer dan vijftig boeken schreef. Deze prettige vertaling van een van zijn controversieelste boeken is zeer welkom. Ellul ziet van Genesis tot Openbaring één visie op het fenomeen stad. De auteur benadert de Bijbel niet vanuit een klassiek-exegetisch perspectief, maar vanuit een theologisch en canoniek perspectief, waarin ook duidelijk sociologische aspecten van de stad worden besproken.