Het pleonasme van ‘missionair predikant’
Over de missionaire roeping van predikanten
Hij was begin veertig, een goed opgeleide, wat sceptische zoeker. Via zijn vriendin was hij bij ons terecht gekomen en deed mee aan een cursus. Zo nu en dan kwam hij ook in een dienst. Hij had geen enkele achtergrond in enig geloof en wist weinig van kerkelijke zaken. Voor hem was het ook niet echt helder wat de rol van een predikant precies was en het was hem helemaal een raadsel wat een ‘missionair predikant’ was, zoals mijn predikantschap werd aangeduid.
Nadat hij een tijdje had meegedaan en mijn bezigheden wat had geobserveerd, werd het hem opeens duidelijk. ‘Nu weet ik wat jij bent!’, zei hij tegen mij. ‘Jij bent gewoon de man van de marketing.’ Tja, zo zou ik het zelf niet hebben gezegd. Ik ben nogal allergisch voor pogingen om het christelijk geloof in een mooie verpakking te slijten en het als een product te zien dat je moet zien aan te passen aan de wensen van een doelgroep. Maar aan de andere kant zit er ook wel wat in. Ik begrijp wel waarom deze man de rol van een (missionair) predikant zo schetst. In dit artikel gaat het over de rol van een (missionair) predikant in het huidige tijdsgewricht. We komen nog terug op ‘de man van de marketing’.