Menu

None

Je kunt elkaar nooit genoeg vrede wensen

Byzantijnse mozaïek van Johannes Chrysostomos
Byzantijnse mozaïek van Johannes Chrysostomos, ca. 1000 n.C., Istanbul. commons.wikimedia.org/Ch. Andrew

Aan het eind van een katholieke viering krijgt de kerkganger de vredegroet mee als opdracht: ‘Gaat nu allen heen in vrede.’ Daarnaast wensen de kerkgangers elkaar vrede tijdens de viering van de eucharistie. Zij wenden zich naar elkaar toe, geven de ander een hand en zeggen daarbij: ‘De vrede van Christus’.

Kerkvader Johannes Chrysostomos (349-407) noemt zes functies van de vredegroet binnen de liturgie. ‘Je kunt elkaar nooit genoeg vrede wensen,’ moet hij gedacht hebben. De Pax Romana functioneerde destijds als gewapende vrede. De Pax Christi, de vrede van Christus, ging daar ver bovenuit. De vrede van Christus bepaalt en doordringt alle dimensies van het mens-zijn. Christus zelf gaat aan het werk. Dat zien we ook gebeuren met Kerstmis: bij de geboorte van onze lieve Heer zingen de engelen vrede uit.

De Heer is aanwezig

De vredegroet was bijna verdwenen uit de liturgie. Sinds de liturgische vernieuwing van de afgelopen eeuw is de vredegroet terug; de groet is nu een zelfstandig onderdeel van de liturgie. In de katholieke kerk is de vredegroet een voorbereiding op het ontvangen van de eucharistie. De ‘vrede van de Heer’ is een gave van de verrezen Heer: midden in de gemeenschap is hij aanwezig. Jezus beloofde bij zijn afscheid: ‘Vrede laat ik jullie na, mijn eigen vrede geef ik jullie, een andere dan de wereld te bieden heeft’ (Johannes 14:27). Zo kent vrede een verticale dimensie bij uitstek.

Vrede doorgeven

Na de opstanding zoekt Christus contact met de bange leerlingen. Het eerste wat hij tegen ze zegt, is ‘vrede wens Ik jullie’ (Johannes 20:19-23). Het Hebreeuwse woord sjalom betekent verzoening, een herstelde harmonie tussen mensen en van de hele schepping. Sjalom wijst op de definitieve verbondenheid tussen God en mensen. In de Bijbel is deze diepe vrede iets wat alleen God tot stand kan brengen. Samen met deze vrede ontvangen de leerlingen de heilige Geest, zodat ze de verzoening, die ze zelf ontvangen, doorgeven.

Vrede is een geschenk van God. Daarnaast moeten we vrede doorgeven met het oog op een onderlinge gemeenschap waarop God zijn stempel drukt. Elkaar ‘de vrede van Christus’ toewensen is daarmee een sacramenteel gebeuren: een menselijk gebaar dat iets wil uitdrukken van Gods werkzame aanwezigheid. Laten we elkaar zo Gods vrede blijven toewensen. Dat het overal en altijd zijn werking mag hebben.

Walther Burgering is pastor-diaken in de parochiefederatie ‘Sint Franciscus tussen duin en tuin’.


Wellicht ook interessant

None

Reactie op Geloof en gender. Zoeken naar een begaanbare weg

Jan Minderhoud heeft zich als theoloog gewaagd aan een studie over gender – een van de grote twistappels in maatschappij en kerk in onze tijd. Wat me meteen positief raakt is de aangename, respectvolle en fijngevoelige toon die hij aanslaat. Minderhoud schrijft vanuit zijn persoonlijke betrokkenheid bij mensen, die op allerlei manieren te maken hebben met het onderwerp. Op geen enkele manier voel ik iets van neerbuigendheid of veroordeling naar wie dan ook. Dat is grote winst in een sterk verhit debat. Minderhoud streeft ernaar recht te doen aan de hoge mate van complexiteit van het onderwerp en daar zo genuanceerd mogelijk over te schrijven. Tegelijkertijd schrijft hij met het verlangen om te onderscheiden wat God ons aanreikt aan waarheid en wijsheid, in wetenschap, schepping en Bijbel.

None

Toespraak van Johan Tahon tijdens de boekpresentatie van De imitatie van Christus

Zelden heb ik iemand zo intens, diep en als een hedendaagse mysticus horen voorlezen als Frank Deroo. Tijdens de voorstelling van de nieuwe pocketeditie van De Imitatie van Christus van Thomas a Kempis werd de zaal muisstil zodra Frank het woord nam. Ik begrijp zijn passie voor deze eeuwenoude teksten. Ook in mijn beeldhouwatelier ligt het Kempis-boek altijd open. Een kaars brandt ernaast. En telkens wanneer ik erlangs loop, heb ik het gevoel dat er een aanwezigheid is in de historische kerk die ik als werkruimte mag gebruiken.

Nieuwe boeken