Menu

Basis

Licht voor de wereld

Filippo Rusuti, ‘Ego Sum Lux Mundi’
Filippo Rusuti, ‘Ego Sum Lux Mundi’, 1288-1297, mozaïek. Rome. Ptyx/Wikimedia.commons.org (CC 3.0)

Jezus noemt zijn leerlingen het licht voor de wereld. Een uitspraak die past bij Gods weg met de mensen. Het gaat Jezus niet om een verplichting, maar om een geschenk dat alles op de kop zet.  

In onze prestatiemaatschappij moet er van alles. Dat geeft druk. Voor ons gevoel schieten we tekort als ons leven niet zo flitsend is. En dan begint Jezus er ook nog eens over dat zijn volgers ‘een licht voor de wereld’ zijn. Nog een verplichting, daar zitten we niet op te wachten.

Deelkrijgen aan het levenslicht

Als we de woorden van Jezus over het licht in perspectief zetten, zien we dat de uitspraak past bij de aloude weg van God met zijn mensen. Denk bijvoorbeeld aan de profeet Jesaja. Die heeft bij herhaling gezegd dat Gods volk het licht voor de wereld is (Jesaja 42 en 49). God is geen God van een bepaalde groep. God gunt zijn goedheid aan allen. In die profetische traditie staat Jezus. Zo bezien zegt Jezus niks nieuws.

Wie beter luistert, hoort een geheim. Allereerst gaat het ‘licht voor de wereld’ over Jezus zelf. Jezus komt de profetieën vervullen. Hij noemt zich het licht voor de wereld (Johannes 8:12). En Jezus nodigt uit om hem te volgen. Door hem te volgen, krijgen we deel aan het levenslicht. ‘Licht van de wereld’ zijn gaat niet over een plicht. We hoeven ook niet te bedenken hoe wij lichtende voorbeelden kunnen zijn. Het gaat om een manier van leven, iets dat we krijgen.

Alles omgekeerd

‘Licht voor de wereld’ heeft een plek in het geheel van de Bergrede. Heel die toespraak is opzienbarend. Enkele voorbeelden:

Gelukkig de treurenden, want zij zullen getroost worden.
Gelukkig de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde bezitten.
Gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden, want voor hen is het koninkrijk van de hemel.

Geef toe: onze gelukslijstjes zien er heel anders uit. Dit is de wereld op z’n kop. Jezus kijkt met andere ogen. Hij kijkt naar wie hulp nodig heeft. Hij ziet het gebrokene aan. En Jezus gaat niet voor een snel geluksmoment, maar voor duurzaam geluk. De Bergrede is zijn orde – een orde die Jezus in praktijk brengt door zijn leven te geven.

Bij ‘licht voor de wereld’ gaat het erom een ander licht op de zaak te werpen. Denk aan de treurenden die gelukkig worden genoemd. Als je er voor die ander bent, ben jij het licht waarover Jezus het heeft. Een voorbeeld: een man verloor zijn vrouw en was een jaar later nog erg verdrietig. Maar de wereld gaat door. De mensen om hem heen zagen zijn verdriet niet meer of liepen er met een boog omheen. Toen was er iemand die naar zijn verhaal wilde luisteren. Zijn verdriet werd gehoord en zijn pijn gezien. Dat troostte hem. Dan is er geen kaars aangestoken. En toch ging er een lichtje op.

Matthijs Haak is predikant van de Kandelaarkerk te Dordrecht.


Wellicht ook interessant

Nieuwe boeken