Menu

None

Thema: De hemel te rijk

De Theologie podcast aflevering 70 met Pieter Dirk Dekker

Dure auto’s, succesvolle outfits, gelikte livestreams – wie een kerk bezoekt, merkt lang niet altijd dat God vooral oog voor de armen heeft. Toch is dat wat de Bijbel betreft een cruciaal aspect van het evangelie. Sterker nog: sommige Bijbelteksten stellen dat God de armen uitverkoren heeft. Tegenover een almaar populairder welvaartsevangelie zet Pieter Dirk Dekker in zijn boek De hemel te rijk de vraag: wat betekent het om rijk te zijn, als God de armen uitverkoren heeft?

De hemel te rijk

Cover van De hemel te rijk

Liefde als rode draad

Cover van liefde als rode draad

Lees ook deze artikelen

Een voorkeursoptie voor de armen?

Zorg voor de armen is de eeuwen door een vanzelfsprekende opdracht voor de kerk …Of toch niet? En: is er ook niet steeds het risico dat mensen als object van zorg gezien blijven worden, in plaats van als gelijkwaardig lid van de gemeente van Christus?
[lees verder]

Gerechtigheid en barmhartigheid

Onderzoek naar de betrokkenheid van kerken en diaconale organisaties bij de aanpak van armoede en schulden. [lees verder]

Met de genade meewerken

In het bijbelboek Ruth komen we twee kinderloze, arme weduwen tegen, die zich in een uitzichtloze situatie lijken te bevinden. Aan het eind van het verhaal is die situatie danig veranderd. Een kwestie van genade? Of van slim menselijk handelen?
[lees verder]

Arm en rijk

Tegenstellingen tussen arm en rijk zijn er altijd geweest en zullen vermoedelijk ook altijd blijven bestaan. In vroeger tijden speelden de verschillen zich op kleine schaal af: in een dorp of stad. Later werd het een nationaal vraagstuk en de laatste decennia kan met recht van de globalisering van het probleem worden gesproken. [lees verder]

Armoede, wat is dat eigenlijk?

Wat is armoede? Hoe wordt dat gedefinieerd, wie is arm en wat doet het met mensen en samenlevingen? De verleiding is groot uit te wijden over definities, nuances en verschillen. Maar armoede gaat over mensen, individuen. Gaat het ook over ons? [lees verder]

Pastoraat en diaconaat: een paar apart

Liefde tot God en naastenliefde zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, leert Jezus ons in ‘Het grote Gebod’. Zorgen voor je medemens is met ons menszijn gegeven. Aan wat wij vandaag onder pastoraat en diaconaat verstaan gaat een eeuwenlange ontwikkeling vooraf. [lees verder]

Sociale zekerheid en diaconale organisaties

Voor de relatie tussen kerken en overheden bestaat geen blauwdruk. In iedere tijd moeten kerken een eigen, al of niet passende verhouding vinden tot de overheid. Het diaconale werk speelt een belangrijke rol in het positioneren van kerken ten opzichte van de overheid.
[lees verder]

De rijkdom van armoede

Een mystieke weg vraagt om het verlaten van gebaande wegen. Om het opgeven van status, macht en geld. Waarom is dat zo belangrijk?
[lees verder]

Krijgertjes

Niet iedereen kan zelf kiezen welke kleren hij of zij draagt. Sommige mensen zijn afhankelijk van wat ze van anderen krijgen toebedeeld. Door geldnood en schulden geplaagd kun je afhankelijk worden van bijvoorbeeld een kledingbank. [lees verder]

Armoede, ellende, nood

In bevrijdingstheologieën fungeren de ‘armen’ als samenvattende benaming voor allerlei verdrukte en misdeelde personen of groepen: zwarten, mensen uit de derde wereld of achterstandswijken.
[lees verder]

Diaconaat als dienst aan de hoop theologische perspectieven op diaconale praktijken

Behalve een vitale praktijk is diaconaat ook een perspectief, dat de wereld om ons heen beziet vanuit de ervaringen van mensen in de marge in het licht van Gods vrede en gerechtigheid. Het beeld van diaconaat als praktische poot van de kerk schiet daarom ernstig tekort. Diaconaat stelt zich in dienst van de hoop dat Gods missie in deze wereld een andere werkelijkheid aan het licht brengt.
[lees verder]

Wellicht ook interessant

bijbel
bijbel
Basis

‘Jeruzalem, dat de profeten doodt’

Een profeet is geen toekomstvoorspeller, maar, zoals het Griekse werkwoord prophèmi aangeeft, ‘iemand die spreekt namens’. In de Bijbel is een ware profeet iemand die spreekt namens de Eeuwige. Vandaag drie lezingen, waarin Jeremia, Jezus en Stefanus optreden als profeten. Jezus en Stefanus worden erom gedood, Jeremia verdwijnt naar Egypte. De eerste verzen van Psalm 31 zouden hun gezamenlijk gebed kunnen zijn. Kent onze tijd ook ware profeten en hoe wordt op hen gereageerd?

bijbel
bijbel
Basis

Gezegend onder de vrouwen

Hoe lang nog?’ (Psalm 80:5) is de typische vraag van wie snakt naar een toekomstperspectief. Telkens opnieuw hopen gelovigen hierbij op een bevrijdende tussenkomst van God. Als de christengemeenschap woorden zoekt voor hun goede nieuws, grijpt men terug naar ideeën en beelden uit eeuwenoude psalmen en profetische teksten. Eens moet er toch een einde komen aan oorlog, uitbuiting, verdrukking. Eens zal God het lot van zijn volk ten goede keren. Dit moment, geeft de lucaanse gemeenschap aan, is nu aangebroken in de geboorte, het leven, sterven en verrijzen van Jezus.

Nieuwe boeken