Menu

Premium

Wie het weet mag het zeggen

Opstanding der doden volgens Ezechiël 37

Dura Europos was een stad aan de Eufraat, in het oosten van het huidige Syrië. Het lag op de grens van het Romeinse rijk. In het midden van de derde eeuw van onze jaartelling bereidde men zich daar voor op een aanval van de Sassaniden. Uit voorzorg werd de muur verbreed. De huizen die grensden aan de buitenmuur van de stad werden ontruimd en gevuld met aarde. Eén van die huizen was een synagoge. Die was duidelijk niet gesitueerd in het centrum, maar lag enigszins verscholen, bij de ‘walletjes’. De ingang lag ook niet direct aan een straat. Men moest een aantal vertrekken door om in de hoofdzaal zelf te komen. Anders dan de ligging doet vermoeden was het een luisterrijk, of liever: beeldrijk geheel. Dankzij de militaire ingreep is de synagoge grotendeels behouden. De stad werd weliswaar veroverd, maar de provisorische muur overleefde de verwoesting en de inhoud daarvan doorstond de tand des tijds. Toen de stad in de jaren ’30 van de vorige eeuw werd opgegraven ontdekte men de synagoge met op zijn wanden een groot aantal goed bewaard gebleven fresco’s met bijbelse taferelen. Eén daarvan verbeeldt als in een soort stripverhaal het visioen uit Ezechiël 37.

Lees het hele artikel

Wellicht ook interessant

None

Na confrontatie, verantwoording en verzoening een lege hel?

Iedereen kan zich min of meer wel een voorstelling maken van de hel. ‘Het was de hel!’ verzucht, na een vakantie met slecht eten en harde bedden in een hotel zonder airconditioning, de een. ‘We krijgen een kijkje in de hel,’ vindt een ander als hij de mensonterende omstandigheden in de wereld ziet. Iets vergelijkbaars geldt voor de hemel. In Het einde van de hel onderzoekt Reinier Sonneveld de mogelijkheid of en hoe we voortleven na onze dood en of we uiteindelijk terecht komen in een hemel of een hel. Zijn conclusie staat aan het begin vast: aan elke hel komt voor iedereen ooit een einde en uiteindelijk zullen we in harmonie met elkaar samenleven. Hij maakt hierbij overigens de disclaimer dat ‘niets vanzelfsprekend is als het gaat over hemel en hel’.

Premium

Klaagliederen in de Goede Week

De Klaagliederen zijn een vorm van rouwverwerking. Ze geven stem aan de gevoelens die opkomen bij de confrontatie met een groot verlies. In de week voor Pasen kunnen ze helpen om volop mee te doen in het liturgische spel dat ons betrekt bij het lijden en sterven van Jezus. We delen de verwarde gevoelens van ontzetting, schuldgevoel, boosheid en hoop. Net als in de passiemuziek bieden ze een combinatie van lelijk geweld en schoonheid. Er wordt vorm gegeven aan iets wat niet goed in woorden is te vatten.

Premium

Kiezen voor leven of dood

In de beide lezingen van vandaag wordt ons de keuze voorgehouden: leven of dood. Het is of het ene of het andere. Het zijn vrouwelijke personages die die keuze representeren – opvallend in teksten uit een patriarchale cultuur. Qua opbouw hebben beide lezingen veel gemeen: het positieve wordt afgezet tegen het negatieve. Maar er zijn ook opmerkelijke verschillen. In Spreuken 9 worden we voor een keuze gesteld, terwijl in Matteüs 25 niet meer gekozen kan worden. Aan ons de vraag, waardoor wij ons laten leiden bij onze keuzen. En wat is wijsheid?

Nieuwe boeken