Menu

Basis

Een moeder die haar kind baart

Moeder die haar dochter omhelst
(Beeld: Olga Murzaeva/iStock.com)

De band tussen God en mensen kan via allerlei beelden uitgedrukt worden. Zeker ook via het beeld van een Moeder en haar kinderen. Dat je over God kunt denken in zowel vrouwelijke als mannelijke beelden, kan je geloof verrijken en verdiepen.

De Bijbel spreekt in vrouwelijke beelden over God. Toegegeven: je moet er wat meer naar zoeken dan naar mannelijke beelden, maar ze staan wel degelijk in de Bijbel. Bedenk daarbij, dat alle spreken over God een spreken in metaforen is. We kunnen alleen in beelden over de Ene spreken: God is als een vader, als een herder, als een rots. En God is als een moeder.

Scheppingskracht

Het beeld van God als een moeder die haar kind baart, komt een aantal keren voor in de Bijbel. In Deuteronomium 32 wordt verteld over de zorg en de liefde waarmee God zijn volk omringde. Desondanks ging het volk vreemde goden vereren. Mozes verwijt het volk dan: ‘U vergat de God die u gebaard heeft, u verwierp de rots die u ter wereld bracht’ (vers 18). God is de Schepper van ons leven. Hier wordt dat geïllustreerd met het beeld van de Ene die haar kind ter wereld bracht.

Ook de profeet Jesaja vergelijkt God met een barende vrouw. In Jesaja 42:14 ligt de nadruk op de pijn van het baren: ‘Al zo lang heb Ik niets gezegd, Ik heb gezwegen, me beheerst. Nu schreeuw Ik het uit als een barende vrouw, Ik zucht en Ik zwoeg tegelijk.’ De pijn die een vrouw voelt als ze haar kind baart en de kracht die ze daarbij moet opbrengen, is hier een beeld van het krachtige optreden van God. Uit het werk van baren en creëren zal een nieuwe schepping, een nieuwe toekomst voortkomen. De geschiedenis zal door Gods geboortepijnen veranderen.

Zorg en bescherming

De apostel Paulus gebruikt het beeld van God als een zwangere vrouw. Wij mensen zijn in deze beeldspraak het ongeboren kind. In zijn toespraak in Athene legt Paulus de hoorders uit, dat we uit God voortkomen: ‘In Hem leven wij, bewegen wij en zijn wij’ (Handelingen 17:28).

Vrouwelijke eigenschappen van God worden ook nog in andere beelden beschreven. Bijvoorbeeld de moederlijke kwaliteiten van zorg en bescherming. God wordt vergeleken met een berin die van haar jongen beroofd is en met een verscheurende leeuwin (Hosea 13:8). Beiden zijn gevaarlijk in hun woede, wanneer hun jongen kwaad is aangedaan.

Volharding

Wanneer de Bijbel in vrouwelijke metaforen over God spreekt, gaat het om Gods liefde en zorg voor de mensen. Naar aanleiding van Jes. 66:13 dichtte Huub Oosterhuis: ‘Zoals een moeder zorgt voor kinderen, haar toevertrouwd, en waarborgt dat zij leven: zo werkt een god van liefde en geen uur verflauwt zijn vuur.’

Maar de Ene geeft ons mensen ook de vrijheid om onze eigen weg te gaan. En als we daarbij verloren raken, blijft God ons zoeken, zonder ophouden. In Lucas 15 staan drie gelijkenissen over de zorg om wat verloren is. In dit drieluik wordt God met drie metaforen beschreven: als de herder die het verloren schaap zoekt, als de vrouw die haar verloren muntstuk zoekt en als de vader die zijn zoon heeft verloren en teruggevonden. De volharding waarmee de vrouw haar huis veegt om de verloren munt te zoeken en de vreugde als ze die vindt, vertellen over Gods volharding en vreugde om een verloren mens die teruggevonden wordt.

Hennie Marsman is predikante van de Protestantse Gemeente Varsseveld.


Vrouw
Open Deur 2025, nr. 2

Wellicht ook interessant

Nieuwe boeken