Menu

Basis

Oefen jezelf in dankbaarheid

Dankbaarheidsdagboeken. Misschien komt het geforceerd over, opnoemen waar je dankbaar voor bent. Toch is het goed om stil te staan bij wat een dag aan goeds in zich heeft. Waar ben jij dankbaar voor als je straks in bed ligt, en deze dag afsluit?

Een dankbaarheidsdagboek bijhouden kun je op verschillende manieren doen:

  • Schrijf iedere dag vijf dingen op waarvoor je dankbaar bent. Dat kunnen grote dingen zijn, maar ook kleine: een bijzondere ontmoeting, de zon op je gezicht, een bloeiende passiebloem, een lief appje, een dampende kop thee. Het gaat dan om twee dingen: (1) de routine. Je bepaalt jezelf op gezette tijden bij dat waarvoor je dankbaar bent, en (2) de intensiteit en de gerichtheid waarmee je tijd en aandacht geeft aan deze routine.
  • Maak gebruik van de 10/10/10-methode: schrijf tien dingen op die je wenst, tien dingen waarvoor je dankbaar bent, en tien dingen die je graag doet. Als je jezelf hierbij bepaalt, geeft dit bewust en onbewust richting aan je leven. Het zijn dingen die aan je zullen trekken, ook als je ze niet doet. Door ze op te schrijven, zet je ze om in een innerlijke gerichtheid en motivatie die ook op andere momenten hun uitwerking hebben. Wat je wenst, waarvoor je dankbaar bent, en wat je graag doet – dat is er namelijk altijd al.
Vrouw die aan het schrijven is in haar notitieboek
Beeld: Peopleimages/iStock.com

Vruchten

Als je je bewust richt op wat van waarde en betekenis is, krijgen de positieve dingen aandacht. En dat voedt je, vergroot je veerkracht. Stilstaan bij waarvoor je dankbaar bent, versterkt je vermogen om mee te leven met anderen en je in anderen in te leven. Dat komt ten goede aan je sociale contacten. Het doorbreekt negatieve gedachtepatronen, waardoor angst en stress verminderen. En het werkt in op je beloningssysteem – met positieve effecten op je stemming, slaap en spijsvertering.

Vandaar de gedachte van een dankbaarheidsdagboek of dankbaarheidsmoment voor het slapengaan. Dat helpt om de dag goed af te sluiten en de slaap te genieten. Als je jezelf oefent in dankbaarheid, wordt het een manier van doen, een manier van kijken. Je krijgt oog voor wat het leven aan goeds in zich draagt.

Bart Niek van de Zedde is geestelijk verzorger bij Cordaan en redactielid van Open Deur. Marleen Schoonderwoerd is docent Theologie aan hogeschool Windesheim en supervisor.


Wellicht ook interessant

Nieuwe boeken